At forsømme service og vedligeholdelse er dårlig økonomi

Mangel på regelmæssig service og vedligeholdelse af indgangskontrolsystemer kan ikke kun reducere levetiden for alt fra bomanlæg til automatiske porte med op til en tredjedel, men kan også efterlade ejere af sikre steder ansvarlige, hvis fejl fører til skader på køretøjer eller personskader.

Det er den skarpe advarsel fra Lovpligtig.dk, med vores mere end 30 års erfaring. Vi anslår, at mindre end halvdelen af ​​steder med perimeterkontrol (lige fra store distributionshubs og offentlige bygninger såsom skoler til små erhvervsparker) har tilstrækkelig service og vedligeholdelse.

Vi opfordrer ejerne af steder med adgangskontrolsystemer til i det mindste at undersøge mulighederne i et forsøg på at indse de fire faldgruber ved ikke at få adgangssystemerne vedligeholdt regelmæssigt.

1. Overholdelse af gældende standarder
Nok er den vigtigste grund til, at man bør undersøge servicering af adgangskontrolsystemer, for at sikre, at de er i overensstemmelse med gældende standarder og regler.

At holde din installation i optimal stand er afgørende for at beskytte både selve installationen og de mennesker, der bruger den. Elektriske porte mm. skal være CE-mærket, hvilket betyder, at de overholder europæisk lovgivning. CE-mærke bekræfter, at installationen er testet eller vurderet efter europæiske normer. Hvis det er nødvendigt, kan vi ændre aspekter eller reparerer mindre defekter, så din installation fortsat opfylder disse normer.

Enhver virksomhed, der ikke har porte og bomanlæg, der er i overensstemmelse med gældende standarder, lader sig selv stå åben, hvis der opstår hændelser eller ulykker på stedet, der fører til skade eller personulykker.

2. Bilerne serviceres årligt, så hvorfor ikke hegn og indkørselskontrol?
Sammenligningen med servicekøretøjer er “nem”, men den gør pointen meget tydeligt. Et køretøj, der køres regelmæssigt og ikke serviceres, er langt mere tilbøjeligt til at begynde at yde dårligere og i sidste ende kunne gå i stykker. Det er det samme for bomanlæg, automatiske porte og andre perimetersystemer.

Og hvis et køretøj går i stykker, kan chaufføren ringe til deres vejhjælp og få et rimeligt hurtigt svar. Med et serviceabonnement hos lovpligtig.dk, er vi din “vejhjælp”.

3. En dårlig økonomi
Ikke at have en service- og vedligeholdelseskontrakt kan spare en virksomhed en smule penge på kort sigt – virksomheden kan endda blive lullet ind i en falsk tryghed, hvis adgangskontrolsystemet er rimeligt nyt.

Men det er dårlig økonomi af to grunde: Den første er, at regninger ubenægteligt er højere, hvis noget går i stykker, fordi der typisk skal udskiftes flere dele, og der er mere arbejde involveret for at løse problemet. Den anden er, at et produkts levetid reduceres, hvis det ikke bliver passet ordentligt efter.  Vi har set masser af eksempler på porte og bomme, der kunne have været i drift i længere tid – i nogle tilfælde op til en tredjedel længere – hvis de var blevet serviceret regelmæssigt.

4. Forretningsforstyrrelser
Nogle virksomheder har simpelthen ikke råd til at have nedetid forårsaget af nedbrud af automatiske porte eller trafikbarrierer. Et oplagte eksempel er fødevaredistributionscentrene for supermarkeder. Deres logistik er enormt komplekse operationer og er afhængige af, at alt kører som smurt.

En række serviceløsninger
I et forsøg på at yde support på tværs af hele spektret af af sikringsbehov har vi udviklet 3 service abonnementer. Læs mere om dem her.